Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΘΛΗΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ

Ίδρυση Εργαστηρίου


Tο Eργαστήριο Aθλητικής Παιδαγωγικής και Διδακτικής Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) λειτουργεί από το 1990 και ανήκει διοικητικά στον Tομέα Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών της Σχολής Eπιστήμης Φυσικής Aγωγής και Aθλητισμού του Πανεπιστημίου Aθηνών. Bρίσκεται στο ισόγειο του νέου κτιρίου των εγκαταστάσεων του Tμήματος Eπιστήμης Φυσικής Aγωγής και Aθλητισμού στη Δάφνη σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο 100 m². To 2003 έγινε η επίσημη ίδρυση του Εργαστηρίου Aθλητικής Παιδαγωγικής - Διδακτικής Φυσικής Aγωγής με το υπ.αριθμ. 9 Π. Δ., άρθρο 1, ΦΕΚ 6/20-01-2003.


Έργο


Σκοπός του Εργαστηρίου είναι η βέλτιστη παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών φοιτητών, καθώς και η παραγωγή νέας γνώσης στον τομέα της Αθλητικής Παιδαγωγικής & Διδακτικής της Φ.Α. Παράλληλα, σκοπός του Εργαστηρίου είναι η επίβλεψη της πρακτικής εξάσκησης των φοιτητών/τριων σε σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Αττικής. Για την πρακτική εξάσκηση των φοιτητών με άδεια από το Υπουργείο Παιδείας, το Εργαστήριο συνεργάζεται σε μόνιμη βάση τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης  Αττικής (1ο, 2ο, 3ο, 4ο, 6ο ΠΕΚΕΣ Αττικής) (70 δημοτικά σχολεία και 70 γυμνάσια αντίστοιχα). Προτεραιότητα του Εργαστηρίου αποτελεί η συνεργασία με ακαδημαϊκά ιδρύματα και οργανισμούς Ελλάδος και εξωτερικού, που έχουν συναφείς στόχους.


Προσωπικό


  • Δανιά Ασπασία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια (διευθύντρια)
  • Βενετσάνου Φωτεινή, Καθηγήτρια
  • Αδαμάκης Εμμανουήλ, Επίκουρος Καθηγητής
  • Τάμπαλης Κωσταντίνος, Επίκουρος Καθηγητής
  • Κόσσυβα Ειρήνη, Μέλος Ε.ΔΙ.Π
  • Γκορτσίλα Ευγενία, Μέλος Ε.Ε.Π.


Έρευνα


Οι βασικοί άξονες της ερευνητικής δραστηριότητας του Εργαστηρίου Αθλητικής Παιδαγωγικής και Διδακτικής της Φ.Α είναι οι ακόλουθοι:

  • η διδασκαλία και μάθηση στη σχολική Φυσική  Αγωγή και στον νεανικό αθλητισμό, με έμφαση σε καινοτόμες διδακτικές στρατηγικές και παιδαγωγικές παρεμβάσεις.
  • η αξιολόγηση των σωματικών, κινητικών, γνωστικών, και συναισθηματικών δεξιοτήτων των μαθητών/τριών και αθλητών/τριών μέσω της συμμετοχής σε δραστηριότητες Φυσικής  Αγωγής και Αθλητισμού
  • η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών Φυσικής  Αγωγής και προπονητών/τριών αθλημάτων στη διαμόρφωση αποτελεσματικών διδακτικών παρεμβάσεων και περιβαλλόντων μάθησης
  • η επαγγελματική ανάπτυξη και υποστήριξη των εκπαιδευτικών Φυσικής  Αγωγής και προπονητών μέσω κοινοτήτων πρακτικής και μάθησης
  • ο σχεδιασμός, η εφαρμογή και η αξιολόγηση σύγχρονων προγραμμάτων σπουδών, μοντέλων διδασκαλίας και παρεμβάσεων στην Φυσική  Αγωγή και τον νεανικό Αθλητισμό.
  • η επίβλεψη και συμβουλευτική καθοδήγηση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών/τριών στο πλαίσιο της επαγγελματικής και παιδαγωγικής ανάπτυξής τους.
  • η χρήση τεχνολογιών και πολυμέσων για τη βελτίωση της διδασκαλίας και την ανάλυση της αλληλεπίδρασης μεταξύ διδασκόντων και μαθητών/τριών ή αθλητών/τριών.


Άλλες δράσεις


A) Σχεδιασμός και διεξαγωγή ημερίδων και σεμιναρίων συμβουλευτικής για επαγγελματίες Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού

ΗΜΕΡΙΔΕΣ

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ

ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ


B) Συμμετοχή σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα

  • Erasmus + Strategic Partnerships KA2, “Adventure Outdoor  Education through Physical Education” (2022-2025). Το έργο " Outdoor Adventure Education through Physical Education " (OutAdvEd) (ΟΑΕ) επιχειρεί να συνδέσει την Αγωγή Υπαίθρου με την Φυσική Αγωγή και την Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών (TED) (αρχική, εισαγωγική και συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη), με ιδιαίτερη έμφαση στην προώθηση της Κοινωνικής και Συναισθηματικής Μάθησης των Νέων (SEL) στο πλαίσιο της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ). Το έργο είναι μία καινοτόμος παρέμβαση που επικεντρώνεται στην καθιέρωση ενός μοντέλου OAE για το πρόγραμμα σπουδών SEL σε όλη τη συνέχεια της TED. Ο βασικός στόχος είναι η ενθάρρυνση του διαλόγου γύρω από την παροχή καθοδήγησης, την αναγνώριση και την επικύρωση των διδακτικών ικανοτήτων σε όλο το συνεχές της διδασκαλίας, ξεκινώντας από το συνεχές της Φυσικής Αγωγής.
     
  • Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα ASAL (Advanced Skills for Active Living). Εκπαιδευτικό πρόγραμμα που απευθύνεται σε επαγγελματίες της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού. Στόχος του είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων των επαγγελματιών, ώστε να είναι σε θέση να απασχοληθούν σε δομές Ψυχικής Υγείας και να παρέχουν υπηρεσίες φυσικής άσκησης και αθλητικές δραστηριότητες, συνδράμοντας έτσι στη θεραπευτική διαδικασία των πασχόντων. Το πρόγραμμα εντάσσεται στο ERASMUS + Sport  και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
     
  • Ερευνητικό πρόγραμμα «Αξιολόγηση του Κινητικού Γραμματισμού σε παιδιά 8-12 ετών στην Ελλάδα» (Κωδικός ΟΠΣ 5006386). Το πρόγραμμα εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020» και χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο.
     
  • Ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Equity, Diversity, Integration through sport», στο οποίο συμμετείχαν 12 ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια. Το πρόγραμμα εντάσσεται στο ERASMUS + Sport και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
     
  • Ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Basic Motor Competencies in Europe – Assessment and Promotion» (BMC-EU), στο οποίο συμμετέχουν 13 ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και φορείς. Το πρόγραμμα εντάσσεται στο ERASMUS + Sport και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
     


Γ) Podcast

Σειρά Podcasts του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών για την Κοινωνική και Συναισθηματική Μάθηση
Στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών δράσεων του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), για διάχυση της επιστημονικής γνώσης και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας σε εκπαιδευτικά θέματα δημιουργήθηκε μία σειρά ψηφιακών αρχείων ήχου Podcasts με θέμα: «Κοινωνική και Συναισθηματική Μάθηση» (https://hub.uoa.gr/podcasts-series-of-nkua-for-social-and-emotional-learning/)


Εξοπλισμός


Στην υλικοτεχνική υποδομή περιλαμβάνονται όργανα μέτρησης της φυσικής κατάστασης και της φυσικής δραστηριότητας.


Στοιχεία Επικοινωνίας


Εθνικής Αντίστασης 41, 17237, Δάφνη.
Τηλ.: 2107276141, 2107276056-7, e-mail: adania@phed.uoa.gr